boekhouding, advies en belastingen voor

kleine ondernemers en particulieren

DigiD

DigiD

Voor het invullen van diverse officiële papieren is het steeds meer noodzakelijk gebruik te maken van DigiD. Voor particulieren bestaat nu nog de volgende mogelijkheden van ondertekening: invullen via papier of invullen via 5 cijferige belastingcode of invulling via DigiD

 

Veel belastingprogramma’s werken al niet meer met de belastingcode en van de mogelijkheid om op papier aangifte te doen wordt steeds minder gebruik gemaakt.

 

DigiD staat voor digitale identiteit en is een strikt persoonlijke combinatie van een gebruikersnaam en een wachtwoord. Het is uw digitale identiteitsbewijs waarmee u snel en eenvoudig informatie kunt uitwisselen met de overheid. Met DigiD kunt u dus niet alleen bij de Belastingdienst terecht, maar ook bij andere overheidsstellingen zoals het kadaster; veel gemeenten en uitkeringsinstanties (UWV). Voortaan hoeft u voor al deze overheidsinstellingen nog maar één combinatie van een gebruikersnaam en wachtwoord te onthouden: uw DigiD-inlogcode.

 

U kunt uw inlogcode nu al aanvragen en gebruiken; bijvoorbeeld voor het wijzigen van uw huur- en zorgtoeslag. Op www.belastingdienst.nl en op www.digid.nl vindt u meer informatie over het gebruik en de voordelen van DigiD.

 

Als u nog geen DigiD-inlogcode heeft, is het verstandig om op korte termijn een code aan te vragen. Als u samen met uw partner aangifte doet, moet uw partner ook een inlogcode aanvragen. Ga daarvoor naar www.digid.nl. Houdt uw sofinummer gereed. Dit nummer hebt u nodig om een code aan te vragen.Uw gebruikersnaam mag gerust uw naam zijn. In combinatie met een strikt persoonlijk wachtwoord is deze combinatie uniek.

 

Binnen 5 werkdagen na het aanvragen, krijgt u een activeringscode thuis via de post. Met deze activeringscode kunt u een strikt persoonlijk wachtwoord opgeven. Noteer de combinatie van gebruikersnaam en wachtwoord goed.

De DigiD-inlogkode moet u binnen 14 dagen activeren via www.digid.nl